Wat was de uitdaging?
De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal vanaf 1 september 2022 door de Vlaamse overheid georganiseerd worden door middel van een concessie-opdracht. De Vlaamse Regering duidde laadpaaloperatoren aan die de komende twee jaar deze uitrol zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten. De steden Antwerpen, Gent en Oostende hebben er vorig jaar voor gekozen om zelf in te staan voor de publieke laadpalen op hun grondgebied.
Voor de publiek toegankelijke laadinfrastructuur wordt gemikt op 30.000 extra laadequivalenten (CPE) tegen 2025. De snelheid van de uitrol wordt zo goed mogelijk afgestemd op het actuele aantal elektrische voertuigen. Er zal daarbij een combinatie gemaakt worden van normale en (ultra)snelladers. De klemtoon ligt op een vraag- en datagestuurde uitrol zonder subsidies (Paal volgt wagen en Paal volgt paal), die waar nodig wordt aangevuld met een strategische plaatsing.
Voor de plaatsingsprocedure en uitrol heeft het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ondersteuning gevraagd.
Hoe helpen we concreet?
Deze opdracht omvat met name:
- Voorbereiding van de opdracht
- Bepalen van aanbestedingsstrategie en -procedure
- Ontwikkelen en afstemmen lokaal beleid
- Opmaken aanbestedingsdocumenten
- Gunning van de opdracht
- Ondersteuning tijdens plaatsing (Q&A’s en toelichting)
- Beoordeling en gunning van de leveranciers
- Opvolging en begeleiding van de opdracht
- Faciliterende rol bij de uitrol
- Controle voorwaarden
- Paal volgt Wagen
- Data-analyse en -monitoring Paal volgt Paal
- Gids & Infosessies lokale overheden
- Voorstellen voor kortere doorlooptijden
- Ontsluiting rapportering