Wat was de uitdaging?
Interventievoertuigen van de politie zullen richting de nabije toekomst allemaal vervangen worden door elektrische alternatieven. Deze transitie brengt heel wat uitdagingen en vraagstukken met zich mee. Eén van de grote uitdagingen is de laadinfrastructuur. Elektrische interventievoertuigen zullen overwegend op de lokale politiepost worden opgeladen waardoor er bijgevolg nood is aan een gefaseerde uitrol van laadinfrastructuur. In het kader van deze uitrol werd door politiezone Balen-Dessel-Mol de vraag gesteld om te onderzoeken of de huidige technische installatie op de drie lokale posten (hoofdpost Mol, post Balen en post Dessel) toereikend is om deze uitrol in de toekomst te faciliteren.
Hoe hebben we dit aangepakt?
Er werd voor deze uitdaging een aanpak bestaande uit drie fases toegepast:
- Studie van de elektrische installatie: bepalen van het beschikbare elektrisch vermogen o.b.v. plaatsbezoek, plannen, dossiers en data-analyse op basis van verzamelde verbruiksdata van Fluvius.
- Studie van de laadvraag: bepalen van de behoefte aan laadpalen en het bijhorende vermogen op basis van het vervangingsplan van de vloot en het verplaatsingsgedrag van de verschillende wagencategorieën.
- Analyse van de haalbaarheid van de installatie van de laadinfrastructuur op de drie politieposten. Hierbij werd een combinatie gemaakt van de resultaten uit de eerste twee stappen, om te bepalen of het beschikbare vermogen toereikend is om aan de volledige laadvraag te voldoen.
Wat is het resultaat?
Met deze studie heeft The New Drive kunnen aantonen dat installatie van laadinfrastructuur voor de interventievoertuigen en wijkvoertuigen mogelijk is op basis van de huidige elektrische installaties, voor politiecombi’s is dit minder eenvoudig gezien het hoge verbruik van de voertuigen, en dus het hogere benodigde vermogen. Smart charging zal richting de toekomst zeer belangrijk worden om de vermogensvraag te sturen.