Onderzoek naar slimme laadhubs

Wat is het probleem/de uitdaging?

Dankzij de nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens, loopt de elektrificatie van het wagenpark bijzonder vlot. Bij deze enorme versnelling hoort ook een nieuwe aanpak voor de uitrol van publieke laadpalen. Tot nu toe lag de klemtoon van die uitrol bij “Paal-volgt-wagen” en “Paal-volgt-paal”: laadpalen komen er op vraag van nieuwe EV-rijders, of ter versterking van drukbezochte palen. Nu er een goed basisnetwerk ligt en de uitrol tegelijkertijd ook een stuk sneller moet, dringt een nieuwe aanpak zich op. De focus moet nu gaan naar een efficiënte uitrol op strategische locaties, met volle inzet op slim laden en draagvlakcreatie. In opdracht van Fluvius en Bond Beter Leefmilieu diende er een studie uitgevoerd te worden naar het potentieel van slimme laadhubs in Vlaanderen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Om te komen tot het resultaat van deze potentieelstudie naar laadhubs in Vlaanderen werd gebruik gemaakt van een uitgebreide combinatie van kennis, literatuur en praktijkinzichten. 

Dit alles gebeurde in nauwe afstemming met opdrachtgevers Fluvius en Bond Beter Leefmilieu, dewelke in de vorm van een kernteam nauw werden betrokken in de studie.

Wat is het resultaat/ de conclusie?

Uit de studie zijn vier belangrijke lessen te trekken:

  1. Slimme laadhubs zijn een instrument om netcapaciteit te ontlasten en netcongestie vermijden
  2. Via slimme laadhubs kunnen ook de kosten voor de uitbater – en potentieel voor de EV-rijder – omlaag, dankzij minder en lager gedimensioneerde netaansluitingen, het inspelen op variabele energietarieven en schaalvoordelen zoals gecentraliseerd onderhoud.
  3. Slimme laadhubs kennen nog andere maatschappelijke voordelen: meer doordachte locatiekeuzes dus minder ruimtelijke verrommeling, een snellere uitrol van laadpalen door minder netaansluitingen, een grotere laadzekerheid en potentieel lagere laadkosten voor EV-rijders, en de mogelijkheid om meer doelgroepen zoals deelwagens te ontvangen.
  4. Vlaanderen moet tegen 2030 ongeveer 68.800 CPE (charging point equivalents) aan laadinfrastructuur bijplaatsen, dat is ongeveer 1,5 keer zoveel als dat er nu staat.

Wat is het probleem/ de uitdaging?

Boss Paints is een Belgische verffabrikant met hoofdzetel in West-Vlaanderen (Waregem), een familiebedrijf dat onder meer gekend is via de Colora-winkels. Hun uitdaging bestond erin om een goede inschatting te maken hoeveel en welke laadinfrastructuur aan hun verschillende sites moest worden voorzien in functie van het groeiende aantal elektrische voertuigen, zowel bij klanten als in hun eigen bedrijfswagenpark. In functie van dat laatste werd ook gezocht naar een potentiële aanbieder van thuislaadinfrastructuur. Bovendien werd gezocht naar een marktpartij die ook de reeds aanwezige laadinfrastructuur (van een failliet verklaarde vorige aanbieder) zou kunnen / willen overnemen. De vraag is terechtgekomen bij Treffik, het West-Vlaamse bedrijvennetwerk rond duurzame bedrijfsmobiliteit (georganiseerd vanuit het Provinciale Mobiliteitspunt West-Vlaanderen). Treffik biedt aan haar (premium)leden gratis opleidingen en audits aan in functie van de vergroening van hun wagenpark. The New Drive verzorgt deze dienstverlening in opdracht van Treffik.

(meer…)

Wat is het probleem/ de uitdaging?

AMNorman adviseert bedrijven op vlak van kwaliteitsmanagement, voedselveiligheid, implementatie van normen, wet- en regelgeving, etikettering en productontwikkeling. Met een 60-tal consultants ondersteunt AMNorman dagelijks bedrijven uit de voedings- en dierenvoedingssector met advies, opleidingen, audits… De adviseurs zijn dan ook veel op de baan met de bedrijfswagen. Toch heeft niet iedereen die per se nodig en wou AMNorman onderzoeken of het federale Mobiliteitsbudget voor bepaalde medewerkers een interessant alternatief zou kunnen zijn.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Samen met AMNorman legden we eerst de belangrijkste uitgangspunten en doelstellingen vast. Wat wilden we precies bereiken met de invoering van een mobiliteitsbudget en welke voorwaarden waren daarbij voor AMNorman essentieel? We voerden ook een Quick Scan Bedrijfsmobiliteit uit, waardoor de belangrijkste aandachtspunten van het huidige mobiliteitsbeleid aan het licht kwamen.

In tweede fase berekenden we via onze TCO Fleet-tool de mobiliteitsbudgetten voor de verschillende categorieën van medewerkers op basis van de nieuwe wettelijke formules en enkele gekozen referentiewagens en legden we ook vast welke bestedingen van het Mobiliteitsbudget worden aangeboden aan de medewerkers die instappen in het systeem. Tot slot werd dit alles in een nieuwe heldere Mobility Budget Policy gegoten, in samenwerking met Acerta Consult die ervoor zorgden dat de policy ook sociaal-juridisch correct werd opgebouwd.

Wat is het resultaat/ de conclusie?

AMNorman beschikt nu over alle informatie, richtlijnen en documenten om effectief tot de implementatie van het Mobiliteitsbudget over te gaan.

Wat is het probleem/ uitdaging?

De Vlaamse overheid wil graag inzetten op het emissievrij maken van de stadsdistributie in de centrumsteden. Hiervoor is echter nood aan diepgaandere inzichten alsook draagvlak, vanuit het bredere stakeholderveld, om te komen tot een afsprakenkader Zero Emissie Stadsdistributie (ZES). 

Hoe hebben we dit aangepakt?

De opdracht was tweeledig. In het eerste luik werd een voorbereidende studie omtrent emissievrije stadsdistributie uitgevoerd. Hierbij lag de focus op analyses en toekomstperspectieven (bepalen ambitieniveau). Daarnaast werd op basis hiervan een aanzet gemaakt voor een Vlaamse kaderovereenkomst en werden er mogelijke pilootprojecten gedefinieerd. Het tweede luik zette in op het ondersteunen bij de uitwerking van de kaderovereenkomst door een multistakeholdertraject te doorlopen. In dit traject zijn sectororganisaties, overheid en andere partners met elkaar in gesprek gegaan om vanuit ieders belangen te komen tot een afsprakenstelsel. Door een unieke aanpak binnen dit multistakeholdertraject, waarin hoogintensief overleg werd gepleegd, is een succesvol proces ontstaan wat heeft geresulteerd in een door alle stakeholders gedragen afsprakenstelsel en implementatieroadmap.  

Wat is het resultaat/ conclusie?

De diepgaande studie uit het eerste luik dient als basis om het ambitieniveau te bepalen voor de komende jaren. Het tweede luik zorgt voor een gedragen kaderovereenkomst met de sector. 

Binnen het eerste luik namen wij met The New Drive voornamelijk het studiewerk omtrent TCO (total cost of ownership) op. Binnen het tweede luik zijn we projectleider en tekenden we het gehele traject uit. Daarnaast begeleiden we ook diverse werkgroepen, stuurgroep en task force. 

Wat was de uitdaging?

Interventievoertuigen van de politie zullen richting de nabije toekomst allemaal vervangen worden door elektrische alternatieven. Deze transitie brengt heel wat uitdagingen en vraagstukken met zich mee. Eén van de grote uitdagingen is de laadinfrastructuur. Elektrische interventievoertuigen zullen overwegend op de lokale politiepost worden opgeladen waardoor er bijgevolg nood is aan een gefaseerde uitrol van laadinfrastructuur. In het kader van deze uitrol werd door politiezone Balen-Dessel-Mol de vraag gesteld om te onderzoeken of de huidige technische installatie op de drie lokale posten (hoofdpost Mol, post Balen en post Dessel) toereikend is om deze uitrol in de toekomst te faciliteren.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Er werd voor deze uitdaging een aanpak bestaande uit drie fases toegepast:

  1. Studie van de elektrische installatie: bepalen van het beschikbare elektrisch vermogen o.b.v. plaatsbezoek, plannen, dossiers en data-analyse op basis van verzamelde verbruiksdata van Fluvius.
  2. Studie van de laadvraag: bepalen van de behoefte aan laadpalen en het bijhorende vermogen op basis van het vervangingsplan van de vloot en het verplaatsingsgedrag van de verschillende wagencategorieën.
  3. Analyse van de haalbaarheid van de installatie van de laadinfrastructuur op de drie politieposten. Hierbij werd een combinatie gemaakt van de resultaten uit de eerste twee stappen, om te bepalen of het beschikbare vermogen toereikend is om aan de volledige laadvraag te voldoen.

Wat is het resultaat?

Met deze studie heeft The New Drive kunnen aantonen dat installatie van laadinfrastructuur voor de interventievoertuigen en wijkvoertuigen mogelijk is op basis van de huidige elektrische installaties, voor politiecombi’s is dit minder eenvoudig gezien het hoge verbruik van de voertuigen, en dus het hogere benodigde vermogen. Smart charging zal richting de toekomst zeer belangrijk worden om de vermogensvraag te sturen.

Wat was de uitdaging?

Dierengezondheidszorg Vlaanderen (DGZ), Melkcontrolecentrum Vlaanderen (MCC) en Vivee maakten kennis met The New Drive tijdens een evenement georganiseerd in samenwerking met Acerta. Ze vroegen om concrete ondersteuning bij hun transitie naar een elektrisch wagenpark. DGZ-MCC-VIVEE beschikt over ongeveer 60 personenwagens voor hun werknemers, die werkzaam zijn in één van hun twee vestigingen (Torhout of Lier). Juridisch gezien bestaat de organisatiegroep DGZ-MCC-VIVEE uit twee vzw’s en een coöperatieve vennootschap wat gevolgen heeft voor de fiscale behandeling van de bedrijfswagens van de respectievelijke entiteiten.

Vanuit The New Drive presenteerden we met veel plezier onze diensten aan DGZ-MCC-VIVEE, omdat we weten dat de overgang naar elektrisch vervoer heel wat vragen en aandachtspunten met zich meebrengt. Dit behoort echter tot onze expertise, waardoor we DGZ-MCC-VIVEE zoveel mogelijk konden ontzorgen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Allereerst hebben we de bestaande vloot en het bijhorende beleid van DGZ-MCC-VIVEE geanalyseerd. Op basis hiervan bepaalden we samen met de klant welke voertuigmodellen als referentie zouden kunnen dienen om elektrische varianten mee te vergelijken op basis van hun Total Cost of Ownership (TCO). Eens deze modellen vastlagen, gingen we met concrete lease-offertes aan de slag om na te gaan in welke mate elektrische voertuigen het fleetbudget van DGZ-MCC-VIVEE zouden beïnvloeden.

Parallel aan de TCO-oefening herschreven we samen met Acerta de car policy van DGZ-MCC-VIVEE, opdat deze volledig afgestemd zou zijn met de introductie van elektrische bedrijfswagens en alle bijhorende aspecten.

Op basis van de strategie voor vlootvergroening onderzochten we de mogelijkheden en behoeften voor laadinfrastructuur op de verschillende bedrijfssites en bij de werknemers thuis. Gebaseerd op een prognose van de laadbehoefte stelde The New Drive een Request for Proposal  (RfP) op om een geschikte laaddienstverlener (CPO) te selecteren.

Wat is het resultaat?

Al snel bleek dat er veel elektrische alternatieven waren die budgettair interessanter waren dan conventionele modellen met een verbrandingsmotor.

Op basis van de ontvangen offertes in kader van de RfP voor laadinfrastructuur hebben wij een beoordeling opgemaakt en DGZ-MCC-VIVEE geadviseerd bij de keuze van een geschikte partner.

Wat was de uitdaging?

Mobiliteit verandert voortdurend. Er komen steeds nieuwe innovaties op de markt, mobiliteit wordt vaker gedeeld en de meeste zaken worden dan ook nog eens via apps aangestuurd. Het is niet voor iedereen even evident om in deze mobiliteitsjungle het bos door de bomen te blijven zien.

Hoe hebben we dit aangepakt?

De mobiliteitssafari is een spel dat de deelnemers de kans geeft om verschillende vormen van (deel)mobiliteit te leren kennen in een bepaalde stad. Via allerlei opdrachten moeten mensen verschillende modi zoeken, testen en andere vragen oplossen. Hierbij gebruiken ze routeplanners, een MaaS-app (mobiliy-as-a-service) en ervaren ze wat het is om je multimodaal te verplaatsen. Dit alles wordt vastgelegd via foto’s die als ‘bewijs’ dienen van de uitgevoerde taken. Zo worden punten verdiend en kan een winnaar bepaald worden.

Door het opzet van deze safari, is het eigenlijk geschikt voor een heel breed publiek, gaande van bedrijven die een teambuilding willen organiseren tot deelnemers aan Europese congressen.

Intussen zijn er verschillende varianten van deze mobiliteitssafari beschikbaar en kan deze op verschillende locaties in Antwerpen worden gespeeld alsook in Leuven.

Wat is het resultaat?

De deelnemers aan dit spel kunnen effectief ondervinden hoe deze nieuwe vormen van (deel)mobiliteit werken, leren nieuwe dingen kennen en hebben daarnaast ook gewoon een hele leuke voor-/namiddag gehad.

Wat was de uitdaging?

Connecting-Expertise, een softwareprovider voor het beheer van tijdelijke werknemers (ERP), wenste een plan uit te werken voor de elektrificatie van de bedrijfswagens en de introductie van een mobiliteitsbudget voor de medewerkers. Gedreven door de gewijzigde wetgeving, de te halen CO2-doelen en het met het oog op het aanbieden van meer flexibiliteit in de war on talent, is het inzetten op meer duurzame verplaatsingen een belangrijk doel van het bedrijf.

Hoe hebben we dit aangepakt?

In vijf stappen hebben we Connecting-Expertise begeleid bij het uitwerken van hun mobiliteitsbeleid:

  1. Startsessie met verkenning van enkele strategische vraagstukken (o.a. hoe ver gaat de keuzevrijheid, wat aanbieden rond laden etc…)
  2. Modal shift mogelijkheden inzichtelijk gemaakt aan de hand van een mobiscan: voor elke werknemer is geanalyseerd wat de duurzame alternatieven zijn voor de auto, rekening houdend met reistijd. Daarnaast werd een introductie gegeven in het wettelijk kader van het mobiliteitsbudget.  
  3. Green shift: de TCO (total cost of ownership) is berekend voor de elektrificatie van het wagenpark. Connecting-Expertise heeft daarbij de keuze gemaakt om full electric te gaan. Budget categorieën zijn vastgelegd en een overzicht van elektrische voertuigen per budgetcategorie werd gemaakt. Deze TCO berekeningen vormen ook het startpunt voor het vastleggen van het mobiliteitsbudget.
  4. In de 4de stap werd een nieuwe car policy uitgewerkt, aangepast aan het elektrisch rijden en een policy om de afspraken met betrekking tot het mobiliteitsbudget vast te leggen. In een interactieve infosessie werden de werknemers geïnformeerd over het nieuwe duurzame mobiliteitsbeleid bij Connecting-Expertise en werden vragen beantwoord.
  5. In een 5de stap is er door The New Drive een marktbevraging georganiseerd om een leverancier te vinden voor thuislaadpalen en laadpassen.    

Wat is het resultaat?

Connecting-Expertise heeft op deze manier alle informatie en tools in handen om de stap te zetten naar het elektrisch rijden en de implementatie van het mobiliteitsbudget.

Wat was de uitdaging?

Het kantoren en co-working complex Greenville kampte sinds de afsluiting van het nabijgelegen evenementenplein met een tekort aan parkeerplaatsen. De uitdaging bestond erin om in de beperkte ruimte rondom het complex plaats te vinden voor 150 parkeerplaatsen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

In eerste instantie werd op locatie een gesprek gehouden met de opdrachtgever om het doel van de opdracht scherp te stellen en het werkgebied af te bakenen. Vervolgens werd een oud grondplan van de site digitaal geüpdatet naar de bestaande situatie, dit met oog voor relevante gegevens zoals verlichtingspalen op het terrein. Als uitgangspunt werden de afmetingen van de bestaande parkeervakken overgenomen en vervolgens gepuzzeld in het afgebakende werkgebied. Er werden verschillende mogelijkheden onderzocht met en zonder nieuwe verharding, combinaties van dwars-, langs- en parkeren onder een hoek van 45° met telkens de gepaste uitrij breedtes. Daarbij werd er rekening gehouden met het waarborgen van de bereikbaarheid van de gebouwen voor de brandweer, alsook een doordachte inplanting van laad- en losplaatsen. Idem voor parkeerplaatsen voor personen met een beperking, waarvoor ook aangepaste afmetingen werden gehanteerd en waarvan de hoeveelheid in lijn ligt met de parkeernorm. Diverse varianten werden met hun voor- en nadelen gepresenteerd aan de opdrachtgever en vervolgens afgewerkt tot finale voorstellen als houvast voor de opdrachtgever om een gesprek met het lokaal bestuur aan te gaan.

Wat is het resultaat?

Het resultaat waren gedetailleerde maatvaste schetsplannen van de site met weergave van alle relevante aspecten zoals, de bebouwing, verharding, beplanting, parkeerplaatsen (met aanduiding van afmetingen en aantallen), laadpalen voor elektrische voertuigen, fietsenstallingen, bushaltes en perceelsgrenzen. De plannen kregen vorm in verschillende lagen van één Adobe Illustrator bestand, waardoor varianten éénvoudig konden worden weergegeven, vergeleken en geëxporteerd.

Wat was de aanleiding?

De Provincie West-Vlaanderen ondersteunt bedrijven in de provincie via het Provinciale Mobiliteitspunt (PMP). Bedrijven kunnen het PMP contacteren voor advies, de begeleiding bij dossiers voor het Pendelfonds en voor de opmaak van een Mobiscan. De Provincie West-Vlaanderen vertrouwde in 2022 via een raamovereenkomst de opdracht voor de opmaak van dergelijke Mobiscans toe aan het consortium The New Drive – Rebel.

Wat is een mobiscan?

Een Mobiscan is een analyse van de bereikbaarheid van het bedrijf, het huidige mobiliteitsprofiel van de werknemers en het potentieel voor werknemers om de modal shift te maken van de wagen naar duurzamere alternatieven. Na de analyse wordt een advies op maat van het bedrijf gemaakt waarin voorstellen van acties en maatregelen staan opgesomd.

Er werden Mobiscans opgemaakt voor diverse partijen zoals groepen van woonzorgcentra, zorginstellingen en overheidsinstanties.

Rollen en taken The New Drive:

The New Drive nam de rol van projectleider op binnen deze opdracht en verzorgde het contact met de opdrachtgever. Tevens stond The New Drive in voor de plaatsbezoeken die vooraf gaan aan de opmaak van de Mobiscans per organisatie, voor de analyse van de bereikbaarheid, de opmaak van de presentatie voor de Mobiscan en het advies op maat.

Wat is de uitdaging?

De Vlaamse Overheid wil Vervoer op Maat uitrollen binnen de Vlaamse Vervoerregio’s en hiervoor is nood aan diverse vormen van mobiliteit, waaronder deelfietsen. The New Drive is sinds enkele jaren strategisch adviseur van Blue-mobility NV. Binnen een raamcontract kunnen strategische keuzes worden afgetoetst in functie van product-scoping, stakeholders, realiteitszin e.a.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Naast de strategische samenwerking ging The New Drive voor Blue-mobility aan de slag met verschillende ambities gekoppeld aan de mobipuntkaarten van de Vlaamse overheid. De uitrolstrategie van Blue-bike binnen VOM  is een grondige analyse waarbij de projectscope, positionering van de stakeholders, de toekomstvisie van de gebruikers, een analyse van de locaties, de implementatiestrategie, de uitrol van de scenario’s en een business case beschreven werden, alsook gesprekken met diverse stakeholders zijn gevoerd.

Wat is het resultaat?

Deze aanpak resulteerde in een concrete uitrolstrategie waarmee Blue-mobility zijn verdere aanpak kon bepalen voor het Vervoer op Maat.

Wat was de uitdaging?

Goodman is een wereldwijde vastgoedgroep gespecialiseerd in het ontwikkelen van logistieke centra gelegen op strategische locaties in of dicht bij stedelijke gebieden. Hun klantenbestand omvat wereldwijde logistieke en supply chain-bedrijven, detailhandel en e-commercebedrijven Gezien de verwachte evolutie naar elektrisch rijden voor zowel bedrijfswagens, als lichte en zware vrachtvoertuigen wenste Goodman in het kader van een uitbreiding van haar dienstverlening aan haar klanten de business case voor het uitbouwen van laadinfrastructuur voor haar sites te onderzoeken aan de hand van een concrete pilootcase voor een logistieke site in Vlaanderen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Voor deze haalbaarheidsstudie werd naast jarenlange expertise op het gebied van eMobility gebruik gemaakt van ChargePlanner van onze partner RetailSonar, marktleider in data-analyse en geomarketing. Het voorgestelde stappenplan bestand uit drie hoofdfasen die gepaard gingen met een reeks diepteanalyses en interactieve workshops met de opdrachtgever:

  1. Definiëren van de laadstrategie in functie van algemene marktinzichten en de specifieke locatiegebonden inzichten
  2. Bepalen van het laadpotentieel van de locatie voor laden op de site voor zowel personenwagens, lichte en zware vrachtvoertuigen: zowel door de klant van de site zelf als door andere potentiële externe klanten
  3. Opmaken van de business case in functie van de te verwachte kosten en opbrengsten

Wat is het resultaat?

De business case werd uitgewerkt aan de hand van 3 mogelijke scenario’s op het vlak van laadinfrastructuur voor zowel personenwagens, lichte- en zware vrachtwagens. De benodigde investerings- en beheerskosten en verwachte opbrengsten werden bepaald voor de 3 scenario’s in functie van het laadpotentieel van de site en de verwachte evolutie op het vlak van elektrische voertuigen en hun gebruik op de Belgische markt en de locatie specifieke kenmerken van de site. Daarbij werden duidelijke aanbevelingen geformuleerd op het vlak van benodigde laadinfrastructuur op korte- en middellange termijn. Goodman beschikt hiermee over goede inzichten in het potentieel van laadinfrastructuur op hun logistieke sites in het algemeen en de pilootcase in het bijzonder.

Wat is het probleem/de uitdaging?

Kuraray is een wereldspeler in de chemische industrie, bekend van de productie van het synthetische polymeer EVOH onder de merknaam EVAL. Onder impuls van de wijzigende fiscaliteit en met de ambitie om in een sterke concurrentiële sector aantrekkelijke wagen- en mobiliteitsoplossingen te kunnen blijven aanbieden aan medewerkers (van de hoofdzetel in Zwijndrecht), werd The New Drive om advies en ondersteuning gevraagd.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Vanuit een analyse van de huidige vloot werden beschikbare elektrische en plug-in hybride varianten op de markt gezocht waarvoor – aan de hand van de The New Drive TCO Fleet Tool – een totale kostenberekening werd gemaakt, rekening houdend met onder meer de wijzigende parameters op vlak van fiscaliteit.

De TCO-analyse leidde tot het vastleggen van nieuwe wagen- en mobiliteitsbudgetten die werden vertaald in een nieuwe Green Car Policy. Naar aanleiding van de gewijzigde fiscale regels in 2023 (onder meer voor plug-in hybrides en op vlak van de berekening van de CO2-bijdrage) werd een nieuwe budgetberekening opgemaakt.

Wat is het resultaat/de conclusie?

De wagenbudgetten en car policy van Kuraray / EVAL Europe werden aangepast waarbij voluit de kaart van de elektrische toekomst werd getrokken.

Wat is het probleem/de uitdaging?

Het Wit-Gele Kruis is de grootste organisatie voor thuisverpleging in Vlaanderen. Dagelijks zijn bijna 7.000 medewerkers aan de slag om patiënten de juiste zorg toe te dienen, waarvan meer dan 4.000 thuisverpleegkundigen. Die gaan elke dag bij verschillende patiënten langs en een goede organisatie van hun mobiliteit is dus essentieel.

De verschillende provinciale entiteiten van Wit-Gele Kruis Vlaanderen sloegen de handen in elkaar en namen The New Drive onder de arm om voor het uitgebreide wagenpark een duurzaam transitiepad uit te zetten, rekening houdend met de mobiliteitsbehoeften van de medewerkers en de financiële uitdagingen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive nam eerst het huidige wagenpark, het gebruik van de voertuigen en de verschillende profielen binnen Wit-Gele Kruis onder de loep, onder meer via een uitgebreide gebruikersbevraging. Op basis daarvan werden mogelijke duurzame alternatieven gedefinieerd, die financieel werden onderzocht.

Met behulp van de TCO Fleet tool op maat van vzw’s werden de verwachte kosten voor de volgende jaren berekend en werden vervangingsscenario’s uitgewerkt, rekening houdend met de wijzigende fiscaliteit en de looptijd van de huidige contracten.

Wat is het resultaat/de conclusie?

Uiteindelijk werd een vervangingsstrategie vastgelegd en werd door Wit-Gele Kruis een bestek voor de bestelling van nieuwe voertuigen in de markt gezet.

Wat was de aanleiding?

Het aanbod aan elektrische voertuigen kende de afgelopen jaren een enorme toename. De sector is meer en meer aan het evolueren van verbrandings- naar elektromotoren. Het prijskaartje is voor velen de voornaamste reden om naar een elektrisch voertuig over te stappen of niet. De kost van een voertuig bestaat echter uit meer dan alleen de voertuigprijs. Om hun inwoners een objectief beeld te geven van de totale kost van een voertuig wilden zowel het Brusselse- als Vlaamse Gewest een tool aanbieden waarmee de ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) van personenwagens en lichte vrachtwagens berekend en vergeleken kan worden.

Hoe werkt de tool?

The New Drive heeft voor beide gewesten een online vergelijkingstool ontwikkeld waarbij de gebruiker een indicatieve TCO berekening van verschillende voertuigen kan maken die gebaseerd is op zijn/haar persoonlijke situatie. Deze tools maken het mogelijk om de TCO van een elektrisch voertuig te vergelijken met een brandstofvoertuig of een ander elektrisch voertuig. De tool voor het Brussels Gewest maakt het daarnaast ook mogelijk om de kosten te vergelijken met deze van een deelvoertuig of tweedehands elektrisch voertuig.

Om een TCO-berekening te bekomen, dien je eerst enkele kenmerken omtrent je persoonlijke situatie en voertuiggebruik te definiëren waarna je de twee voertuigen voor de vergelijking kan selecteren. Hierna krijg je een overzicht van de TCO van beide voertuigen en de verschillende kostcomponenten die deze totale kost vormen. De tool kan gebruikt worden door verschillende doelgroepen en geeft voor iedere doelgroep ook de correcte en relevante berekening.

Figuur 1 TCO-tool Brussel

Figuur 2 TCO tool Vlaanderen

Wat is het voordeel van een TCO-tool?

Een TCO-tool heeft als voordeel dat de gebruikers op een makkelijke en overzichtelijke manier een zicht krijgen op de totale kost van een voertuig. Er wordt hierbij niet enkel gekeken naar de catalogusprijs van het voertuig maar naar alle kostencomponenten. Zo kan een elektrisch voertuig duurder zijn in aankoop, maar op zijn volledige levensduur wel een pak goedkoper zijn dan een brandstof alternatief. Een belangrijk inzicht naar onze mening. Mensen krijgen zo de kans om volledig geïnformeerd hun keuze te maken.

Wat was de uitdaging?

Door een groeiende vraag naar (snel)laadinfrastructuur, ontstaan er kansen voor parkingeigenaars om hier op in te spelen. Hierdoor stond Alternative Green voor de keuze om te investeren in laadinfrastructuur op vele parkeerlocaties. Maar waar is dit interessant? En kiezen we dan best voor normale, snel-, of ultrasnellaadinfrastructuur?

Hoe hebben we dit aangepakt?

Om in kaart te brengen welke keuzes Alternative Green best maakt, werden 5 stappen gezet:

  1. Analyse van het huidige oplaadpotentieel: Op basis van retail data, data in verband met bevolkingsdichtheid, verkeersstromen  … werd bepaald welk potentieel de locatie heeft.
  2. Aannames voor de prognose van toekomstig laadpotentieel: hier werd gekeken welke aannames nodig zijn om een analyse te kunnen maken van het toekomstige laadpotentieel
  3.  Analyse van prognose van toekomstig laadpotentieel: op basis van de aannames werd effectief geanalyseerd wat het toekomstige laadpotentieel gaat zijn
  4. Prijs benchmarking: Hier werd gekeken naar investeringskosten, de prijzen die gevraagd worden in de markt voor oplaadfaciliteiten en dergelijke meer.
  5. Opmaak business case/financieel plan: op basis van de prognoses en de prijsbenchmarking, werd een business case opgebouwd waar de baten van het voorzien van laadinfrastructuur opwegen tegen de kosten ervan.

Wat is het resultaat?

Na het doorlopen van deze 5 stappen, was Alternative Green in staat om een gefundeerde investeringsbeslissing te maken voor deze locatie. Daarnaast kan Alternative Green dit verder doortrekken naar andere locaties waar toekomstige investeringen mogelijk zijn.

Daarnaast is de Alternative Green ook zeer tevreden met de oplevering. Zelf zegt Arthur Van Marcke van Alternative Green hier het volgende over: “We zijn zeer tevreden van de manier waarop The New Drive deze business case met ons heeft opgebouwd en de datagestuurde wijze waarop dit via Chargeplanner gebeurde.  We waren volledig nieuw in de business van snelladers en waren oorspronkelijk zelf van totaal andere aannames uitgegaan.  Het deskundige advies van The New Drive heeft ons tot nieuwe inzichten geleid die bepalend waren in de opzet van de investering.  Ook voor de uitbouw van onze andere sites wensen we verder gebruik te maken van (de onderbouwing van) ChangePlanner.”

Wat was de uitdaging?

Ondanks de populariteit van de bedrijfswagen, willen steeds meer bedrijven een mobiliteitstransitie inzetten en opteren ze voor een invoering van een mobiliteitsbudget als alternatief voor de bedrijfswagen. Maar omdat werknemers niet altijd goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden die een mobiliteitsbudget biedt, hoe dit financieel en praktisch in elkaar zit, en omdat de invoering ervan ook vertrekt vanuit de werkgever, is het draagvlak voor een dergelijk mobiliteitsbudget bij werknemers fragiel. Werknemers hebben hierdoor nood aan een overzicht met duidelijke informatie om op verder te bouwen. De informatie die er bestaat focust voornamelijk op de werkgeverszijde, terwijl het werknemersperspectief even belangrijk is.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive droeg bij aan verschillende leermomenten:

Tijdens een opleiding is er bovendien ook ruimte om in interactie te gaan met elkaar en mogelijke onduidelijkheden weg te werken.

Wat is het resultaat?

De deelnemers hebben een goed inzicht ontwikkeld in de brede waaier van mogelijkheden die er liggen binnen een mobiliteitsbudget. Dit faciliteert hen om betere keuzes te maken en om in gesprek te gaan met de werkgever om eventuele enkele extra zaken te onderhandelen. Dit zorgt voor een groter draagvlak en helpt de mobiliteitstransitie verder vooruit.

Wat is het probleem/de uitdaging?

Het Jessa Ziekenhuis in Hasselt heeft 3 campussen: Virga Jesse, Salvator en Sint-Ursula. De campus Virga Jesse is gelegen in het centrum van stad Hasselt, waardoor er een mobiliteitsprobleem is ontstaat: er zijn weinig parkeerplaatsen beschikbaar in het centrum, waarvan een deel voorbehouden is voor bezoekers en patiënten. Het personeel heeft hierdoor weinig parkeermogelijkheden. Doordat er in shiften wordt gewerkt, blijken ander alternatieven eveneens een uitdaging. Het Jessa Ziekenhuis wil daarom op termijn volledig verhuizen naar campus Salvator, waar meer ruimte is voor parkeren. Echter legt stad Hasselt nu ook op dat het ziekenhuis inzet op een modal shift zowel voor personeel als bezoekers/patiënten. Met andere woorden: het Jessa ziekenhuis stond voor een grote mobiliteitsuitdaging waarbij ze externe hulp en inzichten wensten te verkrijgen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Om een betere bedrijfsmobiliteit te verzekeren voor iedereen, werd als volgt aan de slag gegaan:

  1. Mobi-analyse – Uitgebreide analyse van mobiltieit: Wat is het mobiliteitspotentieel voor diverse werknemers? Zijn er alternatieven beschikbaar? Deze vragen werden in kaart gebracht voor de uiteenlopende groepen personeel, gaande van verpleging, artsen, administratieve werkkrachten en dergelijke meer. Een belangrijke uitdaging hierbij is het rekening houden met de shiften van het personeel. De grootste problematieken situeren zich rond de shiftwissels, zeker laat op de avond/in de nacht. Dan zijn er weinig alternatieven beschikbaar voor de auto en heerst er een onveiligheidsgevoel omtrent fietsen.
  2. Bevraging: Naast het in kaart brengen van de objectieve factoren met behulp van de mobi-analyse, dienen ook de subjectieve factoren in kaart gebracht te worden. Waarom maken de werknemers deze mobiliteitskeuzes? Staan ze open voor alternatieven? Dit werd in kaart gebracht via een uitgebreide enquête bij de diverse personeelsgroepen. Daarnaast werd ook een traject gelopen met de vakbonden alsook de medische raad zodat de resultaten representatief zijn voor iedereen.
  3. Interpretatie resultaten: De resultaten werden geanalyseerd, waaruit bleek dat er een groot fietspotentieel lag om de modal shift te bekomen. Daarnaast blijkt eveneens carpool een grote kans te hebben.
  4. Opmaak visie: Samen met diverse stakeholders en de directie zelf, werd dan een visie opgemaakt omtrent de toekomstige bedrijfsmobiliteit. Enkele scenario’s werden ontwikkeld gaande van weinig verandering tot volledige verandering. De gehanteerde uitgangspunten waren duidelijk: personeel zonder alternatief moet kunnen parkeren, zeker degene met moeilijke shifts,  mensen met een alternatief (door shift of door potentieel) dienen te parkeren op afstand.
  5. Pakket van mobiliteitsalternatieven: Nadat de visie werd afgeklopt, werd een passend maatregelenpakket uitgewerkt. Dit omvat alle steunmaatregelen die Jessa kan treffen om personeel verder aan te moedigen.

Wat is het resultaat/de conclusie?

Jessa ziekenhuis beschikt nu over een uitgebreide mobiliteitsvisie die ze de komende jaren kan omzetten naar realisatie op basis van het uitgewerkte maatregelenpakket. De komende jaren kunnen steeds acties genomen worden die bijdragen aan de hogere ambities.  

Wat is de uitdaging?

In de logistieke wereld werkt The New Drive hard aan het vergroenen van bedrijfswagens en bussen en daarbij behorende laadinfrastructuur. Naast dit type voertuigen is de volgende stap in de vergroening nu de bedrijfsvoertuigen zelf (trucks en bestelwagens).

Op vlak van logistiek zijn er enkele uitdagingen:

In dit artikel maken we graag een verschil tussen gewone bestelwagens versus medium duty en heavy duty trucks. De eerst categorie kan namelijk gebruik maken van reguliere (AC en DC) laadinfrastructuur, terwijl de tweede meer toegepaste laadinfrastructuur nodig heeft. Hoewel bestelwagens normale laadinfrastructuur kunnen gebruiken en hierdoor minder problemen ondervinden, schuilt er toch een probleem bij het thuisladen ervan. Vele bestelwagens gaan mee naar huis in de avond of in de weekend met het personeel, waardoor ook publiek laden een issue kan vormen. Indien hierdoor straatparkeren noodzakelijk is, maar er duur materieel in de wagen zit, zorgt dit voor lastige situaties. Zeker als de laadpaal niet direct in het zicht van de woning staat.

Daarnaast omvat de logistieke sector ook verschillende deelsectoren: stadsdistributie, verhuisdiensten, belevering winkels, afval ophaling, bouwsector… Enkele hiervan, waaronder de twee laatste, kennen een specifieke dynamiek door de lange afschrijftermijnen van materieel.

Wat doen wij?

Wij helpen zowel overheden als bedrijven bij de logistieke transitie. Dit ondersteunen we door een TCO model elektrische bestelwagens (en na de zomer ook een TCO model elektrische trucks):

Overheden

Bedrijven

Wat is het probleem/de uitdaging?

KBC speelt in op de mobiliteitsbehoeften van haar klanten door het aanbieden van openbaar vervoertickets en diensten zoals parkeren en deelmobiliteit. Hiervoor wordt samengewerkt met een MaaS-aanbieder (Mobility as a Service). KBC wil echter zeker zijn dat ze optimaal inspelen op de behoeften en wil daarom onderzoeken of de huidige partner de meest geschikte dienstverlener is.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Er werd een benchmarkstudie uitgevoerd van de MaaS-aanbieder Olympus mobility. Deze omvat een grondige analyse van de front- en back-office van het platform, een vergelijking met binnenlandse concurrenten en buitenlandse partijen, alsook een uiteenzetting van waardeketens en relaties rond het platform.

In het onderzoek werden alle diensten en producten van de aanbieder beschreven aan de hand van diverse budgetten die de gebruiker verschillende mogelijkheden bieden. De geboden diensten en producten werden in eerste instantie vergeleken met de KBC mobile app om de complementariteit van beide apps na te gaan. De Olympus Mobility app werd vervolgens uitgebreid vergeleken met drie binnenlandse concurrenten en vier buitenlandse partijen aan de hand van vijf parameters gebaseerd op het businessmodel canvas, zijnde: key partners, klantenperspectief, aanbod, functionaliteiten en kostenstructuur. De back-office van het platform werd eveneens uitgebreid vergeleken met die van de binnenlandse tegenspelers op vlak van opbouw, werklast en gebruiksvriendelijkheid voor de HR-manager, waarbij ook een interview werd afgenomen met de eigen HR-manager. Ontwikkelingsmogelijkheden voor het platform en de opdrachtgever werden beschreven aan de hand van waardeketens en relaties die komen kijken bij Mobility as a Service.

Wat is het resultaat?

KBC beschikt over een grondige analyse, samen met een strategisch advies dat werd opgemaakt op basis van sterkten en zwakten. Hiermee kan KBC haar dienstverlening verder optimaliseren.

In opdracht van de Vlaamse overheid en De Lijn voert The New Drive in samenwerking met Roland Berger en Ricardo momenteel een strategische studie uit naar gedeeld, autonoom rijden. Deze studie onderzoekt hoe de overheid kan garanderen dat de potentiële maatschappelijke voordelen van gedeeld autonoom rijden (met name robotaxi en roboshuttle) op de weg in Vlaanderen gerealiseerd worden en de mogelijke negatieve ongewenste effecten van privaat autonoom vervoer worden gemitigeerd.

Dit onderzoek wordt verder uitgesplitst in 3 subvragen.

  1. Welke potentiële scenario’s in privaat vs gedeeld autonoom vervoer zullen zich manifesteren op verschillende locaties in Vlaanderen zonder overheidsinterventie. Welke bijhorende tijdslijnen (tot 2040) zijn hieraan gekoppeld?
  2. Wat is de rol van de overheid in dit verhaal, en hoe kunnen de potentiële maatschappelijke voordelen van gedeeld autonoom rijden voor personenvervoer gemaximaliseerd worden?
  3. Hoe kan de overheid zich het best voorbereiden op deze rol? Welke grote stappen en bijhorende middelen  dienen hiertoe op welk moment gepland te worden om tijdig de nodige leereffecten te genereren en de juiste functie of rol te kunnen innemen?

In dit kader wordt een actieplan/roadmap opgezet met timing (tot 2040), die de volgende aspecten oplijst die hiertoe nodig zullen zijn: budget, iniatieven/taken, toekennen aan actoren, opzet van eventuele nieuwe werkingsstructuren of opzet van samenwerkingsverbanden tussen verschillende overheidsorganisaties.

Als toonaangevend shoppingcenter met ruime parking krijgt Maasmechelen Village meer en meer vragen van klanten en partners naar de aanwezigheid van de laadpalen voor EVs. De huidige 2 laadpalen voldoen niet meer aan het groeiend aandeel van EVs in de vloot.

(meer…)

Elia Group ambieert haar utilitaire vloot van ca. 450 voertuigen te elektrificeren door een gefaseerde introductie van elektrische en hybride voertuigen. Ze wil dit doen vanuit een future proof aanpak, gebaseerd op een grondige analyse van het kostenplaatje, rekening houdende met de reële bedrijfsoperaties (waarbij haalbaarheid en bedrijfszekerheid cruciale elementen zijn).

The New Drive begeleidde Elia Group in deze elektrische transitie van het utilitair wagenpark, met o.a. de uitvoering van de volgende onderdelen:

  1. Vloot- en gebruikersanalyse
  2. Budgettaire haalbaarheid door middel van een TCO (Total Cost of Ownership) benadering
  3. Vertaling van de inzichten naar future proof fleet en laadinfrastructuur planning
  4. Managementsamenvatting

Op basis van de studieresultaten van The New Drive is Elia intern aan de slag gegaan met de opstelling van een visie/draaiboek voor de vergroening van de utilitaire vloot. Dit plan werd vervolgens aan het management voorgesteld. Elia is de komende jaren van plan om hun 9 servicecenters volledig klaar te stomen voor de vergroening. Per jaar is het de bedoeling om 2 service centers te voorzien van EVs en de bijhorende laadinfrastructuur (met als overall doel om alle service centers EV-ready te maken tegen 2027). Aanvullend is Elia van plan om de hoogspanningsposten (ongeveer 475 (!) locaties) te gaan uitrusten met minstens 2 laadpalen.

Wat was de uitdaging?

CM Limburg verhuisde in de zomer van 2022 naar een nieuw kantoorgebouw ‘De Demersite’ te Hasselt. De realisatie van het nieuwe kantorencomplex verliep via het “Design & Build” concept, waarbij de (onder)aannemer ook laadinfrastructuur voorzag. In een eerste uitrolfase ging het om 5 laadzuilen en 4 single wallboxen in de ondergrondse parking (een totaliteit van 14 laadpunten).

The New Drive heeft CM Limburg bijgestaan en geadviseerd om een laadpaalexploitant te selecteren. De aannemer voor de bouw van het kantorencomplex heeft zelf kunnen kiezen welke laadpalen (cfr. merk en model) geïnstalleerd werden: laadpalen van de Powerdale Nexxtender familie. De rol van de aannemer stopt na de oplevering van de installatie van de laadpalen, hierdoor moest CM Limburg op zoek naar een marktpartij om de laadpalen te exploiteren.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive heeft een Request for Proposal (RfP) opgemaakt voor de exploitatie van de laadinfrastructuur aan het nieuwe hoofdkantoor. De opmaak van de RfP is verlopen via een iteratief proces in nauwe samenwerking met CM Limburg. Zo werd aan de voorkant een strategisch-tactische sessie georganiseerd om inzichtelijk te maken welke elementen van belang zijn bij de exploitatie van laadpalen (denk hierbij o.a. aan interoperabiliteit, ad hoc betaling, open source, technische eisen, onderhoud, toegang tot een online opvolgingsmodule, …). Op basis van de specifieke eisen en wensen van CM Limburg aan de laaddienstverlening werd een RfP uitgewerkt.

Vervolgens werd de RfP uitgestuurd aan diverse marktpartijen die actief zijn in de e-mobility sector. The New Drive bezorgde hiertoe een lijst van marktpartijen aan CM Limburg.

Na het verlopen van de deadline van de RfP hielp The New Drive met de beoordeling van de offerte. Er werd een inhoudelijke screening uitgevoerd van het offertevoorstel alsook een financiële analyse. Doordat er maar één offerte beschikbaar was werden de prijzen ook gebenchmarkt t.o.v. eerdere offertes waarover The New Drive beschikt. Na wat verduidelijkingsvragen leidde dit uiteindelijk tot de goedkeuring van het offertevoorstel.

Als laatste onderdeel heeft The New Drive een inhoudelijke analyse uitgevoerd van het contractvoorstel van de marktpartij. Het resultaat van deze analyse werd mondeling aan CM Limburg toegelicht.   

De elektrificatie van bedrijfswagens, zowel personenwagens als logistiek vervoer, is in volle gang vanwege overheidsstimulansen en opschaling van EV- en batterijproductie. Het beursgenoteerde Intervest heeft in België en Nederland meer dan 65 kantoor- en warehouselocaties in beheer en beoogt duurzame waardencreatie te realiseren voor haar klanten door hen in het beheer van hun kantoren en logistiek te ontzorgen. Vanuit dit perspectief wil Intervest elektrische laadinfrastructuur aan huurders en bezoekers aan te bieden.

Intervest vroeg The New Drive haar te begeleiden om een duurzaam business model rond laadinfrastructuur op te zetten. The New Drive maakte per locatie een technische en financiële haalbaarheidsstudie op. Op basis van de uitgewerkte technische uitvoeringsplannen werktte The New Drive in opdracht van Intervest de offertevraagdocumenten uit. Vervolgens begeleidden we Intervest in de onderhandelingen met mogelijke leveranciers van laadinfrastructuur voor de uitrusting van haar sites en keken we toe op de goede uitvoering van de werken.

2021: er kwam (eindelijk) wat licht aan het einde van de coronatunnel. Op 9 juni mochten thuis- en telewerkers terug naar de werkvloer voor maximaal 1 terugkeermoment per week en vanaf 1 juli werd telewerk nog enkel ‘aanbevolen’. Maar dat betekende helaas niet dat ondernemingen terugkeerden naar het oude normaal. Thuis- en telewerk geraakte door de coronacrisis versneld ingeburgerd bij veel werkgevers en ook werknemers ontdekten de voor- (en na)delen. VIAS Institute onderzocht welk effect dit kan hebben op onze (professionele) mobiliteit en deed daarvoor beroep op de expertise van The New Drive.

In de position paper kwamen The New Drive en VIAS Institute tot de conclusie dat thuis- en telewerk niet automatisch leidt tot een vlottere mobiliteit en minder files, maar dat het hiervoor moet worden ingebed in een breder HR- en mobiliteitsbeleid bij ondernemingen. Een aantal dilemma’s moeten overwonnen worden en de link moet worden gelegd met flexibele verloningssystemen en het mobiliteitsbudget. In de position paper “Thuis- en telewerk post-covid: kansen voor een meer duurzame mobiliteit” formuleren VIAS Institute en The New Drive 10 aanbevelingen voor werkgevers, mobiliteitsaanbieders en het beleid. Ontdek ze hier: https://www.telewerken.be/werkgever/telewerken-post-corona-2/

Wat was de uitdaging?

In augustus 2021 verhuisde de Antwerpse bouwfirma BAM Interbuild van hun oude site in Wilrijk naar een nieuwe plek in het bedrijvencomplex Post X, vlakbij het station van Antwerpen-Berchem. Die verhuis bracht heel wat mobiliteitsuitdagingen met zich mee, in het bijzonder voor de werknemers die zijn aangewezen op de wagen.

(meer…)

Wat was de uitdaging?

Universiteit Hasselt zat met een mobiliteitsprobleem aan zowel campus Hasselt als campus Diepenbeek. Dit probleem werd initieel louter omschreven als een parkeerprobleem en kende geen eenvoudige oplossing. Om dit aan te pakken, werden wij gevraagd ons licht te laten schijnen op de situatie.

(meer…)

We kennen allemaal het liedje “het busje komt zo”. Voor autocar- en autobusonderneming Multiobus klinkt deze melodie toch een beetje anders: “het elektrisch busje komt zo”. Op basis van eerdere succesvolle experimenten met elektrische bussen maakte Multiobus een opstap: begin 2021 werden 10 gloednieuwe elektrische bussen van het merk Ebusco in dienst genomen worden. Maat Multiobus wilt daarmee het elektrisch verhaal nog niet beëindigen. Ze zijn immers van plan om de komende jaren nog meer volledig elektrische bussen in te zetten.  

Om deze zero-emissie bussen te kunnen gebruiken is er natuurlijk nood aan oplaadinfrastructuur. Multiobus schakelde The New Drive in om hen bij te staan in de zoektocht naar geschikte laadinfrastructuur voor de voorlopige vloot van 12 elektrische bussen op de stelplaats in Tienen. In de zomer van 2020 werd hiertoe een marktbevraging georganiseerd, via een Request of Proposal (RfP). Na de beoordeling van de offertes en het voeren van onderhandelingsgesprekken heeft Multiobus gekozen voor Heliox als preferred partner. Concreet werden door Heliox 12 laadpunten van 60 kW gerealiseerd via een grondopstelling in het busdepot. De installatie van Heliox is future proof en kan in de toekomst uitgebreid worden naar 24 laadposities.  

Wat was de uitdaging?

Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn heeft als doelstelling om in 2025 in alle Vlaamse centrumsteden de bussen emissievrij te laten rijden. Daarvoor werkte ze vanaf 2016 een gefaseerde strategie uit. Na een eerste fase van pilootprojecten en een RFI, diende de e-bus strategie en bijkomende aanbesteding van 920 e-bussen georganiseerd te worden. Ter kennisondersteuning van de systematiek en bestekken voor de hard- en software van laadinfrastructuur werd The New Drive geselecteerd als kennispartner. 

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive heeft De Lijn ondersteuning geboden bij de uitwerking van de strategie en de operationele detaillering van de laadinfrastructuur (pantografen, CSS en Type 2) in publieke ruimte en depots voor de eerste 920 elektrische OV-bussen in Vlaanderen. The New Drive heeft een strategisch-tactisch kader geboden waarin samen met De Lijn werd nagedacht over de te maken keuzes bij het aanbesteden van de laadinfrastructuur op stelplaatsen én in de publieke ruimte. Hierbij werd rekening gehouden met de noden van De Lijn, maar ook met de economisch meest voordelige oplossing. The New Drive heeft vervolgens aan de bestekken en de meetstaten voor de aanbesteding van de laadinfrastructuur en bijkomende overkoepelende software geschreven.

Wat was de uitdaging?

Met het oog op duurzaamheid en een groeiend aanbod van elektrische wagens, voelt LRM de noodzaak hiernaar te handelen. Dit wil zeggen dat LRM het eigen wagenpark wil elektrificeren, maar ook de organisatie van laadinfrastructuur wil bekijken op de site van Terhills, zowel voor werknemers als vakantiebewoners. Na een eerdere opdracht rond het mobiliteits- en parkeerbeleid aan de Corda Campus vroeg LRM aan The New Drive voor een volledige ontzorging bij de opgave.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Elektrificatie wagenpark

Aan de hand van diverse workshops en uitgebreide analyses ondersteunde The New Drive LRM bij het beantwoorden van alle vraagstukken – van strategie tot implementatie: uitgebreide TCO-berekeningen, de uitwerking van de green car policy en tools voor HR om laagdrempelig alles in kaart te brengen. Voor LRM en zijn werknemers was het belangrijk dat alle categorieën een gelijkwaardige wagen zouden kunnen kien ten opzichte van de huidige situatie. Deze bezorgdheid kon weggenomen worden bij iedereen, aangezien de oefening van de transitie budgetneutraal of zelfs voordeliger is. In de meeste budget categorieën zijn elektrische en PHEV’s daarom verplicht. De green car policy ging in op januari 2021.  

Uitrol laadinfrastructuur

Voor vakantiepark Terhills diende er laadinfrastructuur geplaatst te worden, voor de vakantiebewoners en werknemers. The New Drive werkte de laadbehoefte uit, wat een prognose is van hoeveelheid vermogen, energie en laadpunten. Daarnaast werden ook de laadstrategie en -beleid en de business case opgemaakt, met mogelijke investeringspistes voor de LRM Group.  

Elektrisch vervoer groeit in België. Hiervoor zijn niet alleen laadpalen bij mensen thuis nodig. Ook laadpalen in de openbare ruimte, zogenaamde publieke laadpalen zijn daarbij gewenst om elektrische auto’s te laden. Binnen The New Drive hebben we een atlas ontworpen die laat zien hoeveel publieke laadpalen er per stad of gemeente nodig zijn in 2020, 2025 en 2030. Dit is een prognose, gebaseerd op de groei van elektrisch vervoer. Meer weten over hoe deze prognose? Check dan zeker evatlas.be.

Wat was de uitdaging?

Het kader omtrent het verkopen van elektriciteit via een laadpaal was niet duidelijk. Zo bleek dat er nog geen leveringsvergunning nodig was, maar dat er desondanks toch onzekerheid heerste.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Voor de groep D’Ieteren werd een onderzoek gedaan naar de risico’s van de plaatsing van laadinfrastructuur. The New Drive heeft D’Ieteren begeleid in zijn groeistrategie om dit qua legale aspecten op een juiste manier te doen. In een tweede fase werd de opportuniteit van het leveren van flexibiliteit door middel van elektrische wagens bekeken en becijferd. Het resultaat was een duidelijke strategie met zekerheid omtrent de wettelijke aspecten.

Wat was de opgave?

De gemeente Lummen wilde graag het huidige wagenpark vergroenen, maar wist niet goed hoe dit aan te pakken.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive startte met een analyse van het huidige wagenpark van de gemeente Lummen en maakte als het ware een foto van de huidige situatie. Vervolgens werden per voertuigtypologieën en o.b.v. een aantal objectieve data-analyses voorstellen gedaan voor de vervanging van voertuigen door milieuvriendelijke(re) varianten (zowel CNG als elektrische voertuigen).

Verder werden mogelijke strategieën en aandachtspunten voor de middellange en lange termijn opgelijst en besproken. Na de voorstelling van de resultaten ondersteunde The New Drive de gemeente Lummen met het indienen van een subsidieaanvraag via de Clean Power for Transport projectoproep 2018 vanuit het Departement Omgeving. De subsidieaanvraag werd goedgekeurd waardoor de gemeente de vergroening van het wagenpark in de praktijk kan realiseren.

The New Drive begeleidde, in samenwerking met Rebelgroup, het team achter Slim naar Antwerpen bij de ontwikkeling en uitvoering van de projectoproep 2019. Deze projectoproep richtte zich specifiek naar het versnellen van het concept MaaS in de Antwerpse regio.

De nadruk van de projectoproep ligt op het realiseren en versnellen van multimodale verbindingen van de bestaande en bewezen mobiliteitsoplossingen in Antwerpen. De mobiliteitsoplossingen staan centraal tijdens deze projectoproep. Hun transformatie naar een kwaliteitsvolle dienst die vlot kan interageren met het MaaS-ecosysteem vormen een proeftuin voor innovatieve mobiliteitsoplossingen in de stad, en een inspiratiebron voor andere dienstverleners, gebruikers en de stad zelf. Op deze manier draagt de projectoproep niet enkel bij tot de acute uitdaging op korte termijn, maar ook tot de verdere ontwikkeling van het Antwerpse mobiliteitsweefsel van de toekomst.

The New Drive fungeert als project manager binnen deze projectoproep en is betrokken bij elke fase van het project. Op een deskundige manier verschillende partijen verbinden, het project coördineren en vooral resultaten boeken binnen een korte tijdsperiode, daar staan we voor garant.

Partners: Rebel

Wat is BENEFIC?

BENEFIC is een grensoverschrijdende en innovatieve projectoproep voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen voor transport. Hieronder vallen de volgende categorieën: oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, elektrische taxi’s en elektrische bussen, CNG- en LNG-infrastructuur, waterstoftankinfrastructuur en walstroom voor de binnenvaart. BENEFIC wordt gefinancierd door het Connecting Europe Facility-programma (CEF) van de Europese Unie.

Via drie open projectoproepen voor publieke en private partijen worden infrastructuurprojecten gekozen en gesubsidieerd. De eerste projectoproep liep af in mei 2018, de tweede in december 2018 en de derde in april 2021. Hierbij werden in totaal 44 projecten financieel ondersteund, waaronder de uitbouw van elektrisch busvervoer, (ultra)snelladers, CNG-voorzieningen en walstroom voor de binnenvaart. De meerderheid van de projecten zijn momenteel nog in uitvoering en dienen tegen uiterlijk 30 september 2022 gerealiseerd te zijn (wegens aanzienlijke vertragingen in de levering van o.a. elektrotechnische componenten is de kans groot dat er verlening zal zijn t.e.m. 30 september 2023).

Welke rol nam The New Drive op?

The New Drive heeft voor deze projectoproep het algemeen project- en procesmanagement uitgevoerd: coördinatie van de communicatie, helpdesk, coördinatie beoordeling ingediende projecten en begeleiding van de overlegmomenten met het projectteam. The New Drive fungeerde tevens als aanspreekpunt vanuit de partners, de Brusselse, Vlaamse en Nederlandse overheden en de marktpartijen.

Daarnaast startte The New Drive in 2022 met een evaluatie van van deze projectoproepen en de projecten die een financiering verkregen. Voor de rapportering van de geselecteerde project helpen The New Drive en Grant@vice momenteel het Departement MOW bij het nazicht van de tussentijdse en eindrapporten van de projectindieners. Zo voert The New Drive een inhoudelijke screening uit van de ingediende projecten én zorgt Grant@vice voor een financieel nazicht.

Partners: APPM, Vito, TNO, Grant@vice, Paddle & IGTV

Wat was de uitdaging?

Sinds de intrede van elektrische en plug-in hybrides is het voor mensen niet evident om een keuze en een financiële afweging te maken. Om dit te vergemakkelijken vroeg het Departement Omgeving (toenmalig LNE) in 2016 aan ons om iets te bedenken.

Hoe pakten we dit aan?

The New Drive ontwikkelde een Total Cost of Ownership (TCO) webapplicatie voor de website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be. Deze tool heeft als doel om op een gebruiksvriendelijke wijze een gepersonaliseerde kostenvergelijking te maken tussen elektrische, plug-in hybride, aardgas-, benzine- of dieselwagens. Sinds de lancering in 2016 zijn er verschillende fiscale wijzigingen doorgevoerd om de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren. Gelijklopend hiermee is het aanbod van milieuvriendelijke voertuigen, zoals CNG-, plug-in hybride, waterstof en elektrische wagens aan het uitbreiden.

Jaarlijks wordt deze applicatie aangepast ter integratie van de verschillende fiscale wijzigingen alsook om nieuwe modellen en prijzen te implementeren.

Wat was de uitdaging?

Er zijn vele mobiliteitsaanbieders die hun weg zoeken op de markt, maar op enkele hindernissen stoten. De Marktplaats voor Mobiliteit, mede ingericht door het team van Slim naar Antwerpen, waar The New Drive deel van uitmaakt, richt zich daarom op het vergroten van de (latente) vraag en het stimuleren van private mobiliteitsaanbieders.

Hoe hebben we dit aangepakt?

De marktplaats voor mobiliteit fungeert als via projectoproepen waarbij mobiliteitsaanbieders de kans krijgen een project in te dienen om financiële en inhoudelijke steun te ontvangen voor hun project. Diensten die hiervoor in aanmerking komen zijn zeer divers:

Met andere woorden: partijen kunnen overal vandaan komen en allerlei verschillende soorten diensten aanbieden.

The New Drive nam binnen deze projectoproepen de procesbegeleiding op, keek inhoudelijk mee naar de voorstellen en hielp bij de implementatie ervan. Doordat wij de ontwikkelingen van (inter)nationale en Mobility-as-a-Service aanbieders op de voet volgen, zorgde dit voor interessante inzichten.

Partners: Rebel

In oktober 2018 en maart 2019 organiseerde MaestroMobile, in samenwerking met The New Drive en met de steun van Slim naar Antwerpen, de eerste editie van de Critical MaaS experience. Deze critical MaaS richtte zich op managers, die binnen hun bedrijf de mobiliteit mee vorm kunnen geven.

Hoe zat het in elkaar?

Een groep deelnemers engageerden zich om gedurende een week zoveel mogelijk mobiliteitsoplossingen te testen. Ze kregen hiervoor alle informatie en noodzakelijke tools in handen.  Er werd zelfs een Whatsapp-groep voorzien waarin de deelnemers 24u op 24u ondersteuning konden genieten. Het projectteam werkte samen met mobiliteitsaanbieders, waaronder ook MaaS-providers om te komen tot een zo volledig mogelijke mobiliteitservaring.

Wat was het doel van deze experience?

Ervaring is de beste leerschool en geeft mensen de kans om nieuwe inzichten te ontwikkelen. De managers die een week lang ervaring konden opdoen, namen deze nieuwe inzichten mee naar hun bedrijf. Hierdoor kregen ze de kans om het mobiliteitsbeleid verder vorm te geven, waar zeker ook plaats was voor innovatieve mobiliteitsconcepten.

Partners: Slim naar Antwerpen

Wat was de uitdaging?

Lampiris is als energieleverancier en -producent een echte koploper op vlak van 100% groene energie. Met de exponentiële opkomst van elektrische mobiliteit heeft Lampiris zich een voortrekkersrol toegeëigend. Hoe kun je immers elektrisch rijden promoten en verkopen als je niet zelf elektrisch rijdt?! De ambitie om te elektrificeren is hoog: de vraag is op welke manier het wagenpark naar 100% elektrisch kan gaan, en binnen welk tijdsspanne, rekening houdend met de financiële en praktische haalbaarheid van elektrische wagens en de laadinfrastructuur.

Hoe hebben we dit aangepakt?

In een eerste fase zorgde The New Drive voor een inspiratiesessie waarbij Lampiris een kennissprong over elektrische mobiliteit doormaakte, met o.a. inzichten over de state of art korte termijn ontwikkelingen in België. In een tweede fase toetste The New Drive de haalbaarheid a.d.h.v. de Total Cost of Ownership (TCO) en de Real Cost of Ownership (RCO). Er werd hierbij uitgewerkt of elektrisch rijden duurder dan wel goedkoper is.

The New Drive werkte tevens een aantal groeiscenario’s uit voor de uitrol van elektrische voertuigen in het wagenpark van Lampiris, rekening houdend met de praktische (o.a. laden en actieradius) en financiële implicaties. Binnen het project vormde een enquête rond elektromobiliteit onder de werknemers de basis voor praktische haalbaarheid van de verschillende scenario’s.

Intussen heeft Lampiris een persbericht uitgestuurd met de ambitie om de gehele vloot tegen 2021 te elektrificeren. Lees het volledige persartikel van De Standaard of Fleet Magazine.

The New Drive ging samen met Procos aan de slag om de mobiliteitsvisie voor 2020 uit te werken voor de Corda Campus te Hasselt. Het resultaat is een integrale visie met een reeks deeldomeinen. 

Procos startte het project met een analyse van de bestaande toestand. Daarop bracht The New Drive haar expertise in en ontwikkelde een toekomstvisie rond groene mobiliteit. Arcadis ondersteunde hierbij en trad op als expert in mobiliteit en verkeersplanning.

Om tot de uiteindelijke toekomstvisie te komen werden verschillende workshops georganiseerd waarbij experts hun expertise inbrachten. Deze inzichten werden gesynthetiseerd aan het einde van de workshops en dienden als basis om verder te werken. Deze inzichten, samen met de opgave van de opdrachtgever alsook eigen inzichten werden samengenomen en vormden zo de integrale mobiliteitsvisie 2020 voor Corda Campus.

Traxio, The New Drive en BFFMM hebben samen het Platform Elektrische Bedrijfswagens opgestart.

Binnen dit platform ondersteunden de drie partijen verschillende koplopers bij de vergroening van hun bedrijfsvloot. Welke aspecten zijn belangrijk? Welke wagens komen in aanmerking? Hoe zit het dan met de fiscaliteit? Allemaal aspecten die hierin een rol kunnen spelen.

De ervaringen van het traject met deze koplopers werd gebundeld in een praktijkgids en gedeeld met alle Vlaamse bedrijven. Hiermee trachten Traxio, The New Drive en BFFMM Vlaamse bedrijven met vloten van verschillende groottes te helpen bij de overschakeling naar een groen wagenpark. Door ervaringen van koplopers te delen wordt het voor andere bedrijven makkelijker om de stap te zetten naar een vergroening en kunnen mogelijke drempels weggewerkt worden. Bovendien leren ze van elkaar en kunnen hierdoor struikelblokken vermeden worden. Op die manier fungeerde PEB als een soort lerend netwerk.

Het Jessa ziekenhuis werkt continu aan permanente verbeteringen, ook op het vlak van mobiliteit en bereikbaarheid van de verschillende campussen. Doordat er steeds meer mensen met elektrische wagens rijden en dit in de toekomst alleen maar zal toenemen, wil het Jessa ziekenhuis graag inspelen op deze groeiende behoefte. Daarom vroeg ze aan ons om te begeleiden in het voorzien van oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op verschillende campussen.

The New Drive heeft Jessa geadviseerd bij de opmaak van een prijsvraag/bestek voor het plaatsen, onderhouden en exploiteren van oplaadpalen op twee verschillende campussen. Het resultaat is dat in eerste instantie vier oplaadpunten voorzien worden op de campussen Salvator en St.-Ursula. Zo zet het Jessa Ziekenhuis een grote stap vooruit in hun mobiliteitsbeleid.

Voor Netwerkorganisaties