Wat is het probleem/ de uitdaging?
Boss Paints is een Belgische verffabrikant met hoofdzetel in West-Vlaanderen (Waregem), een familiebedrijf dat onder meer gekend is via de Colora-winkels. Hun uitdaging bestond erin om een goede inschatting te maken hoeveel en welke laadinfrastructuur aan hun verschillende sites moest worden voorzien in functie van het groeiende aantal elektrische voertuigen, zowel bij klanten als in hun eigen bedrijfswagenpark. In functie van dat laatste werd ook gezocht naar een potentiële aanbieder van thuislaadinfrastructuur. Bovendien werd gezocht naar een marktpartij die ook de reeds aanwezige laadinfrastructuur (van een failliet verklaarde vorige aanbieder) zou kunnen / willen overnemen. De vraag is terechtgekomen bij Treffik, het West-Vlaamse bedrijvennetwerk rond duurzame bedrijfsmobiliteit (georganiseerd vanuit het Provinciale Mobiliteitspunt West-Vlaanderen). Treffik biedt aan haar (premium)leden gratis opleidingen en audits aan in functie van de vergroening van hun wagenpark. The New Drive verzorgt deze dienstverlening in opdracht van Treffik.
Hoe hebben we dit aangepakt?
In eerste fase werd voor de verschillende sites een laadprognose opgemaakt, zowel voor het hoofdkantoor in Waregem als voor enkele decentrale depots en voor de Colora-winkels. Daarbij werd zowel rekening gehouden met de verwachte integratie van elektrische bedrijfswagens bij Boss Paints zelf als met de verwachte laadbehoefte voor klanten en bezoekers.
In een tweede stad werd een RfP (Request for Proposal) opgemaakt in functie van het zoeken naar een marktpartij die kon instaan voor de overname van bestaande (thuis)laadpunten; het leveren, installeren en exploiteren van nieuwe thuislaadinfrastructuur en bedrijfslaadinfrastructuur (AC- en DC-laadinfra) en voor uitgifte en het beheer van laadpassen. De RfP werd uitgestuurd naar marktpartijen en 5 partijen dienden een offerte in.
Tot slot werden de offertes door The New Drive beoordeeld en vergeleken met elkaar. Boss Paints werd geadviseerd omtrent het aanbod (zowel praktisch als financieel) van de verschillende marktpartijen om een weloverwogen keuze te kunnen maken.
Wat is het resultaat/ de conclusie?
Boss Paints beschikte na de begeleiding over alle mogelijke informatie om een marktpartij te selecteren voor de installatie en het beheer van de laadinfrastructuur op de verschillende sites en bij medewerkers thuis.