Een fietsdeelsysteem voor de vervoerregio’s

Wat was de uitdaging?

Met “basisbereikbaarheid” en het concept van “vervoerregio’s” zet de Vlaamse overheid een belangrijke stap in het mobiliteitsbeleid. De bereikbaarheid komt meer centraal te staan in het vervoersaanbod, terwijl via de vervoersregio’s steden en gemeenten een sterkere impact krijgen in de concrete organisatie en planning van het aanbod. Daarin wordt ook een hiërarchie onderscheiden: treinnet, kernnet, aanvullend net, vervoer op maat. Het Vlaamse mobiliteitsbeleid streeft bovendien naar 40% duurzame verplaatsingen (te voet, fiets, openbaar vervoer) in de modal split, in de stedelijke gebieden zelfs naar 50%. Om die doelstelling te bereiken, moeten we kijken naar de organisatie van de volledige vervoersketen waarin de deelfiets een steeds grotere rol speelt.

Hoe kunnen ook kleinere steden en gemeenten hun voordeel halen uit deelfietssystemen? Hoe kan dit vorm krijgen op het niveau van de vervoersregio? En welk deelfietssysteem is dan het meest geschikt? Zijn enkele vragen die hierbij opspelen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

In het rapport voor Fietsberaad Vlaanderen focussen we op aanbevelingen en aandachtspunten voor een vlotte verknoping met en overstap naar de deelfiets, in functie van het verduurzamen van de mobiliteitsketen. Daarnaast werd er gefocust op de uitdaging in erg stedelijke omgevingen waar private aanbieders zelf een fietsdeelaanbod willen realiseren. Ook de situatie van kleinere steden en gemeenten, die een deelfietsaanbod willen realiseren, kwam aan bod.

Wat was het resultaat?

Een rapport met als doel beleidsmakers en mobiliteitsadviseurs te ondersteunen om hun beleid rond deelfietsen richting te geven. We stellen concrete oplossingen voor om samen te werken en om binnen de vervoerregio aan de slag te gaan. Samenwerking is een kritische sleutelfactor om ook in minder verstedelijkte gebieden van fietsdelen een succes te maken.

Spreekt deze case jou aan?

Neem contact op met Sven

Voor Netwerkorganisaties