MaaS Code of Conduct

Wat was de uitdaging?

In september 2022 kwamen de regionale en federale ministers van mobiliteit tot een akkoord omtrent een gedeelde interfederale visie op MaaS. Binnen deze Interfederale MaaS visie werden enkele principes voorgesteld en specifieke uitdagingen geïdentificeerd:

  • Juridische en fiscale randvoorwaarden: ontwikkeling van een gedragscode (= code of conduct) die duidelijke regels en richtlijnen vastlegt voor alle MaaS stakeholders in België met als doel om een gelijk speelveld te creëren en vertrouwen op te bouwen bij zowel gebruikers als aanbieders.
  • Technische randvoorwaarden: ontwikkeling van een uniforme methode voor het verzamelen en delen van essentiële gegevens over park-and-rides en multimodale hubs in België.
  • Marktontwikkeling: Het definiëren van eerlijke en transparante transferprijzen (prijzen voor het overstappen tussen vervoersdiensten) en het vergroten van de beschikbaarheid van producten in MaaS-platforms. Dit bevordert gebruiksgemak, zorgt voor betaalbare opties en stimuleert samenwerking tussen verschillende vervoersaanbieders.

ITS.be zocht binnen het kader van dit project naar de geschikte partijen om deze uitdagingen op te lossen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Voor deze uitdaging werd een samenwerking aangegaan met Movias. We konden als consortium aan de slag met de twee eerste uitdagingen. The New Drive zette zijn expertise in op de eerste uitdaging, om tot ontwerpdocument voor een gedragscode onder MaaS stakeholders te komen. In wat volgt, wordt enkel ingegaan op het takenpakket van The New Drive.

We gingen te werk in twee fases: inventarisatie en opzet van de gedragscode.

Tijdens de inventarisatiefase brachten we de visie van MaaS-stakeholders (zoals MaaS-aanbieders, mobiliteitsaanbieders, steden en federale & regionale mobiliteitsautoriteiten) op de principes uit de Interfederale MaaS-visie in kaart. Hiervoor ontwikkelden we een online vragenlijst die door de stakeholders werd ingevuld. Na analyse van de resultaten gingen we dieper in op de principes tijdens een rondetafelgesprek met de verschillende stakeholdergroepen. Dit bood de mogelijkheid om hun visies, die via een vragenlijst moeilijk volledig te vatten zijn, verder te verdiepen.

Op basis van de resultaten uit de inventarisatiefase werden de principes geïdentificeerd waarover overeenstemming bereikt kon worden, evenals de principes waarvoor overeenstemming mogelijk leek, maar nog verder onderzoek vereiste. Ook werden de principes benoemd die verdere verfijning of analyse nodig hadden. Deze inzichten vormden de basis voor het ontwerp van een gedragscode.

Wat is het resultaat?

Het traject resulteerde in een ontwerpdocument voor een gedragscode. Hoewel er geen volledige consensus werd bereikt onder de stakeholders om tot een gedragen en ondertekende gedragscode te komen, biedt dit document een solide basis voor verdere samenwerking. In een vervolgtraject kan hierop worden voortgebouwd om alsnog een ondertekende gedragscode te realiseren en zo belangrijke stappen vooruit te zetten in het MaaS-landschap.

Rollen & taken The New Drive

  • Opzet vragenlijst om de visie van MaaS stakeholders te capteren
  • Analyse van de antwoorden op de vragenlijst om multilaterale gesprekken met stakeholders voor te bereiden
  • Voorbereiden en voeren van multilaterale gesprekken met stakeholders
  • Modereren van een sessie omtrent MaaS op de ITS.be conferentie
  • Opstellen van een ontwerpdocument voor een code of conduct voor MaaS in België
  • Formuleren van aanbevelingen omtrent vervolgstappen

Spreekt deze case jou aan?

Neem contact op met Johan

Voor Netwerkorganisaties