Hoe hebben we dit aangepakt?
The New Drive heeft de UHasselt begeleid bij het opmaken van een maatregelenpakket van gedragen mobiliteitsoplossingen voor alle vervoersmodi. Dit gebeurde aan de hand van een iteratief en co-creatief traject waarbij zowel een stuurgroep met personeelsleden van de UHasselt, alsook studenten en andere personeelsleden konden meedenken en input geven. De rode draad in de uitvoering was een transitie in het denken van “een parkeerprobleem” naar “hoe kan ik mijn gedrag wijzigen als bijdrage tot oplossingen”, en welke maatregelen kunnen helpen om hier samen resultaat te boeken. Met andere woorden: er werd ingezet op zowel een modal shift als een mental shift om het probleem op te lossen.
Er werd gestart met een Quick Scan om de huidige mobiliteitssituatie in kaart te brengen en de nodige inzichten te verschaffen. Dit fungeerde als referentiepunt om in de toekomst het effect van de nieuw geïmplementeerde maatregelen zichtbaar te maken.
Een goed voorbereid en doordacht participatieproces met studenten en personeel hebben geleid tot een longlist van mogelijke maatregelen, welke werden herleid tot 25 maatregelen op basis van het afgetoetste draagvlak tijdens enkele werksessies. Deze zijn dan verder geprioriteerd aan de hand van de combinatie van 4 bijkomende selectiecriteria: impact op modal shift, investeringskost, realisatietijd en complexiteit. De maatregelen werden ook gekoppeld aan de strategische en operationele doelstellingen van het mobiliteitsplan van de UHasselt, de bijdrage tot het STOEP principe, en de mogelijke bijdrage tot een verbeterde score op de Quick Scan. Aanvullend werd er nog een onderscheid gemaakt tussen maatregelen die in de beslissingsbevoegdheid liggen van de UHasselt en deze waarbij externe stakeholders betrokken zijn.
Wat is het eindresultaat?
Het eindresultaat is een gedragen maatregelenpakket dat inzet op een duurzame mobiliteits- en gedragstransitie.