Wat was de uitdaging?
Het uitdenken van derdebetalerssystemen voor MaaS-oplossingen is niet evident. Met dit ‘VLAIO City of Things’-project ondersteunde The New Drive de steden en gemeenten om toe te werken naar een MaaS-ecosysteem met een technische oplossing om MaaS-derdebetalersystemen, met de lokale overheid als regisseur, mogelijk te maken. Uit de studie kwamen geharmoniseerde bestekcomponenten die de uitrol van derde-betalers systemen in alle deelnemende steden en gemeenten faciliteren.
Welke rol namen wij op?
Als projectcoördinator zorgde The New Drive voor de goedkeuring van het projectplan en waaktte ze over de uitvoering en coördinatie (financiële en administratieve rapportering en projectmanagement). Vervolgens werktte ze een vergunningskader rond deelmobiliteit uit. Dit is de voorbereiding van een kwaliteitskader/regelgevend kader/SLA voor vervoersaanbieders in de partnersteden en -gemeenten. Een gelijkaardig vergunningskader werd opgemaakt voor de MaaS aanbieders. Tot slot werd de visie rond de derdebetalersregeling geformuleerd. Zo werden er derdebetalersformules/cashback formules uitgewerkt om de B2C MaaS dienstverlening te (co)financieren. Deze visie resulteerde ook in een concreet bestek en aanbesteding van de technische MaaS-integrator.
Door deze verschillende stappen te doorlopen faciliteerde The New Drive maximaal de implementatie van deelmobiliteit en “Mobiliteit als een Dienst” (MoDi) samen met een gebruiksvriendelijk derdebetalersysteem. Meer mensen makkelijker toegang verlenen tot de steeds groter wordende verscheidenheid aan mobiliteitsdiensten blijft het hoger doel.
Partners: Stad Leuven (coördinator), Stad Deinze, Stad Genk, Stad Hasselt, Gemeente Schoten, Gemeente Brasschaat, Intercommunale Leiedal – via Wevelgem.