In opdracht van de Vlaamse overheid en De Lijn voert The New Drive in samenwerking met Roland Berger en Ricardo momenteel een strategische studie uit naar gedeeld, autonoom rijden. Deze studie onderzoekt hoe de overheid kan garanderen dat de potentiële maatschappelijke voordelen van gedeeld autonoom rijden (met name robotaxi en roboshuttle) op de weg in Vlaanderen gerealiseerd worden en de mogelijke negatieve ongewenste effecten van privaat autonoom vervoer worden gemitigeerd.
Dit onderzoek wordt verder uitgesplitst in 3 subvragen.
- Welke potentiële scenario’s in privaat vs gedeeld autonoom vervoer zullen zich manifesteren op verschillende locaties in Vlaanderen zonder overheidsinterventie. Welke bijhorende tijdslijnen (tot 2040) zijn hieraan gekoppeld?
- Wat is de rol van de overheid in dit verhaal, en hoe kunnen de potentiële maatschappelijke voordelen van gedeeld autonoom rijden voor personenvervoer gemaximaliseerd worden?
- Hoe kan de overheid zich het best voorbereiden op deze rol? Welke grote stappen en bijhorende middelen dienen hiertoe op welk moment gepland te worden om tijdig de nodige leereffecten te genereren en de juiste functie of rol te kunnen innemen?
In dit kader wordt een actieplan/roadmap opgezet met timing (tot 2040), die de volgende aspecten oplijst die hiertoe nodig zullen zijn: budget, iniatieven/taken, toekennen aan actoren, opzet van eventuele nieuwe werkingsstructuren of opzet van samenwerkingsverbanden tussen verschillende overheidsorganisaties.