Vergroening bedrijfsmobiliteit DGZ-MCC-Vivee

Wat was de uitdaging?

Dierengezondheidszorg Vlaanderen (DGZ), Melkcontrolecentrum Vlaanderen (MCC) en Vivee maakten kennis met The New Drive tijdens een evenement georganiseerd in samenwerking met Acerta. Ze vroegen om concrete ondersteuning bij hun transitie naar een elektrisch wagenpark. DGZ-MCC-VIVEE beschikt over ongeveer 60 personenwagens voor hun werknemers, die werkzaam zijn in één van hun twee vestigingen (Torhout of Lier). Juridisch gezien bestaat de organisatiegroep DGZ-MCC-VIVEE uit twee vzw’s en een coöperatieve vennootschap wat gevolgen heeft voor de fiscale behandeling van de bedrijfswagens van de respectievelijke entiteiten.

Vanuit The New Drive presenteerden we met veel plezier onze diensten aan DGZ-MCC-VIVEE, omdat we weten dat de overgang naar elektrisch vervoer heel wat vragen en aandachtspunten met zich meebrengt. Dit behoort echter tot onze expertise, waardoor we DGZ-MCC-VIVEE zoveel mogelijk konden ontzorgen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Allereerst hebben we de bestaande vloot en het bijhorende beleid van DGZ-MCC-VIVEE geanalyseerd. Op basis hiervan bepaalden we samen met de klant welke voertuigmodellen als referentie zouden kunnen dienen om elektrische varianten mee te vergelijken op basis van hun Total Cost of Ownership (TCO). Eens deze modellen vastlagen, gingen we met concrete lease-offertes aan de slag om na te gaan in welke mate elektrische voertuigen het fleetbudget van DGZ-MCC-VIVEE zouden beïnvloeden.

Parallel aan de TCO-oefening herschreven we samen met Acerta de car policy van DGZ-MCC-VIVEE, opdat deze volledig afgestemd zou zijn met de introductie van elektrische bedrijfswagens en alle bijhorende aspecten.

Op basis van de strategie voor vlootvergroening onderzochten we de mogelijkheden en behoeften voor laadinfrastructuur op de verschillende bedrijfssites en bij de werknemers thuis. Gebaseerd op een prognose van de laadbehoefte stelde The New Drive een Request for Proposal  (RfP) op om een geschikte laaddienstverlener (CPO) te selecteren.

Wat is het resultaat?

Al snel bleek dat er veel elektrische alternatieven waren die budgettair interessanter waren dan conventionele modellen met een verbrandingsmotor.

Op basis van de ontvangen offertes in kader van de RfP voor laadinfrastructuur hebben wij een beoordeling opgemaakt en DGZ-MCC-VIVEE geadviseerd bij de keuze van een geschikte partner.

Spreekt deze case jou aan?

Neem contact op met Nils

Voor Netwerkorganisaties